Ketojenik Diyet

Ketojenik Diyet Nedir?

Ketojenik diyet; yüksek yağ, yeterli   protein ve düşük karbonhidrat içeren bir diyettir. Çok kısıtlı karbonhidrat ve yüksek yağ içeren bu diyette yağların kullanılması kanda keton cisimciklerinin açığa çıkmasına yol açar. Bu nedenle ‘‘ketojenik diyet’’ olarak adlandırılır.

Ketojenik Diyetin Vücudunuzdaki Etkisi

Ketojenik diyetle beraber karbonhidrat alımınızı minimuma indirirerek yağları birincil enerji kaynağı olarak kullanmanızı sağlıyoruz. Bu yağlar vücutta parçalandığı zaman keton adı verilen küçük enerji molekülleri ortaya çıkıyor.

Ketojenik diyette amaç vücudun temel enerji yakıtı olan karbonhidratı yağlar ile değiştirerek yağ yakımı hızlandırmaktır.

Normal diyetlere göre yağ grubunun daha doyurucu olması, karbonhidrat grubuna göre daha uzun süre tokluk sağlaması, fiziksel ve zihinsel performansı arttırması gibi etkilerinin olduğunu destekleyen birçok çalışma vardır.

Vücudun yağlardan keton ürettiği moduna ‘’ketozis’’ denir. Fakat her diyette olduğu gibi yaşam boyu sürdürülebilir bir diyet değildir. Dönem dönem yapılabilir.

Kimler Ketojenik Diyet Uygulamamalı?

Genel olarak güvenilir bir diyet planı olsa da bazı sağlık sorunları olan kişiler için uygun değildir;

  • İnsülin ya da ilaç kullanımı gerektiren diyabet hastalarında,
  • Yüksek kan basıncı için tedavi gören kişilerde
  • Emziren kişilerde

Ketojenik Diyetin Faydaları Nelerdir?

  • Midenizi rahatlatır,
  • Akne problemini azaltır,
  • Mide yangısını azaltır,
  • Migren ataklarını azaltır,
  • Tatlı krizlerini azaltır,
  • Polikistik over sendromuna iyi gelir,
  • Beyin kanserinin tedavisinde yararlanılabilir.

Ayrıca Alzheimer, Parkinson ve kanser gibi yaygın ve tedavisi zor hastalıkların tedavisinde de yararlanılmaktadır.

Peki, Ketojenik Diyette Hangi Besinler Tüketilebilir?

Asıl önemli olan kısım burda başlıyor. Çünkü günlük enerjinizin büyük bir kısmı yağ grubundan, ortalama bir ölçüde proteinlerden ve çok az olan kısmı da karbonhidrat grubundan karşılanıyor.

Bu değerler

%5-10 Karbonhidrat

%15-25 Protein

%65-70 Yağ olarak sıralanabilir.

Karbonhidrat alımınız 20-50 gram arasında kalmalı , protein gereğinden fazla alınmamalı. Kilogram başına 1 gram protein yeterli olacaktır. Genelde yapılan hatalardan biri fazla protein alımıdır. Beslenmenin büyük kısmını yağ grubu oluşturuyor. Burada bahsettiğimiz yağlar avokado, çiğ kuruyemişler, ceviz, zeytin, zeytinyağı gibi sağlıklı yağlar olarak adlandırdığımız besinlerden karşılanıyor.

Hangi besinleri tüketmemeliyiz?

  • Tahıllar. Buğday mısır yulaf pirinç vb
  • Şeker grubu: Bal, agave, akçaağaç şurubu, pekmez
  • Meyve: Elma, muz, portakal, karpuz, kavun
  • Kökler: Patates, tatlı patates

Serbest İçecekler

Tabiki önceliğimiz günlük en az 2-2.5 litre su. Bunun dışında çay ve kahve de güzel bir alternatif olabilir. Önemli olan şekerli içecekleri tercih etmemeniz. Kahvenize süt ya da kremayı çok az da olsa ekleyebilirsiniz. Maden suyu tüketebilirsiniz.

Ketojenik Beslenmeye Başladım, Vücudum Ketozise Girmiş Midir?

Bunu anlayabilmeniz için birkaç belirti ve test seçeneği bulunuyor;

  • Su içmede isteğinin artması,
  • Ağız kuruluğu
  • Tuvalet ihtiyacında artış
  • Nefeste koku

Bunun dışında size iyi hissettirecek göstergeler de bulunmakta;

  • Açlık hissinde azalma
  • Enerji artışı vb

Hangi testleri yapmak ketoziste olduğumu ölçebilir?

  1. Kan Keton Ölçeği
  2. Nefes Keton Analizi
  3. İdrar Çubukları

Kan Keton Ölçeği; Vücudunuzdaki ketonları ölçerken en doğru sonucu veren kan testidir. Parmaktan kan alınarak ölçülür. Fakat maliyeti yüksek bir seçenektir.

Nefes Keton Analizi; Kan keton ölçeğinden daha az maliyetli olup, genel keton seviyesi veren bir analiz yöntemidir. Fakat net ve güvenilir bir sonuç vermez.

İdrar Çubukları; Ketozisi ölçmenin en uygun ve kolay yolu idrar çubukları testidir. Eczanelerde bulabilirsiniz. Çubuğu idrara batırdığınızda renk skalasına göre keton değeriniz çıkıyor. Fakat bu yöntemde de sıvı tüketim miktarınıza göre yanıltıcı olabiliyor. Bunun dışında uzun süre ketojenik diyet uygulamasında yanlış sonuç verebilir.

En az 3 gün ketojenik beslenme uyguladıktan sonra bu testleri uygularsanız daha sağlıklı sonuç alırsınız.

 

 Ketojenik  Diyetin Başlangıcında Karşılaşabileceğiniz Sorunlar

Baş ağrısı                              Kabızlık,

Yorgunluk                              Ağız kokusu

Gerginlik                                 Mide Bulantıaı

Baş dönmesi

Vücudunuz yeni beslenme düzenine alıştıkça bu semptomların etkisi azalırken, etkiler genellikle bir hafta içerisinde tamamen kaybolur.